tisdag 21 april 2009

Yes!!!

Jag har hittat den!

När jag gick i skolan fick jag en hemspråksläxa att skriva ett brev till mitt ofödda barn. Just då tyckte jag att det var en pestig och dryg uppgift, men när jag väl satte mig ner för att klura lite flöt skrivandet som rinnande vatten. Jag minns fortfarande hur självklart jag tyckte det var. Det blev inget brev, utan snarare en dikt, men min lärare var så nöjd med den att hon skickade in den till en poesitävling i någon tidning. Jag kom trea och fick den publicerad i tidningen. Tyvärr fick jag aldrig se ett ex av tidningen och när jag frågade min lärare då vi träffades på ICA några år sedan mindes hon dikten väl men hade glömt vad tidningen hette, så jag kan inte ens söka efter den. Det hade varit lite kul att ha en sådan tidning.

Dikten blev också betydelsefull för mig, så till vida att jag skrev om den och kortade ner den till min sons födelseannons i VLT. Det var väldigt passande och inte bara det gamla vanliga "En pojke.... så och så lång och så och så tung". Jag har naturligtvis kvar annonsen. Den finns i sonens "Mitt första år"-bok. Men pärmen med själva orginalet i försvann spårlöst någon gång under årens gång. Jag letade efter den efter att jag träffat på min lärare eftersom sonen frågat vad det var för dikt vi pratat om. Borta! Puts väck!

Idag kom min bror hem till mig med en kartong han tydligen bubbat med i några flyttar. Enligt honom var det mitt skräp, men jag fattade ingenting. Varför skulle han ha min kartong, liksom? Men så fort jag öppnade kartongen visste jag. Där i stod pärmen med den illrosa ryggen. Jag gillar inte rosa så jag mindes väl då jag använde den. Andra året på gymnasiet. Dikten fanns där, eller inte alls. Den fanns där.

Så här lyder den;

My child, not yet born,
But already loved.
For you I wish only the best,
While knowing how impossible even the thought is.
I wish you happiness throughout life,
Knowing there will also be sadness.
I long for your arrival,
But yet I fear for it.
I fear for your life because of all the evil in this world,
And yet, I want you to experience all the good.
Your eyes will witness joy and happiness,
But also tears and sorrow.
For all it is worth,
I love you,
And I welcome you!

Yvonne A © 1991-02-12

2 kommentarer:

Ullis sa...

men åh vad sött <3

~Sol~ sa...

Jo, det är en söt dikt. =) Jag önskar bara jag kunde hitta diplomet där det står vem som anordnade tävlingen. Då skulle jag kanske hitta publikationen av den också. =)