tisdag 7 april 2009

Filmdonnor

Minns ni dem? De där två som var så otroligt olika varandra. Den ena var blond och våpigare än någon trott var möjligt och den andra var brunett och otroligt duglig. De är kända över hela världen men ingenstans torde de ha sett oftare än i Svedala. Inte ens deras hemland England har visat upp dem lika ofta som Svedala har. För mig är det tradition att bänka mig i soffan på årets första dag och följa deras ansikten i rutan i några timmar.


De spelar sina roller väl. Jag har sett Ivanhoe många, många gånger. Mig veterligen har jag bara missat det en enda gång och det var för att jag jobbade. Iofs hade vi tv´n på, men det blev inte samma sak. Hur som helst har jag retat mig på den otroligt handlingsförlamade och våpiga Lady Rowena och nickat gillande åt den handlingskraftiga och dugliga Rebecca av York varje gång. Spelar ingen roll att jag kan berättelsen utan och innan och till och med läst boken på orginalspråket (tidig 1800-tals engelska), vilket givit mig ännu djupare insikt i deras tänkande och görande, jag reagerar likadant varenda år. Löjligt egentligen, men så är det.

Här om dagen såg jag bilder på de två damerna, nytagna sådana alltså. Den ena kände jag igen direkt. Hon är naturligtvis äldre, men fortfarande lika vacker. Den andra hade jag aldrig känt igen, trots att hennes ögon fortfarande lyser i en otrolig färg. Tänk att hårfärg kan göra sådan skillnad...

1 kommentar:

Tesstamente sa...

Men gud vad kul att se dem nu, jag är också en ihärdig tittare av Ivanhoe:-)

Imorgon kör jag en tävling för att fira 3 månader av Tesstamentet och för att tacka för alla goa kommentarer och visat intresse. Hoppas du deltar:-)