lördag 4 april 2009

Uppdatering



Förresten, tvååringen mår bra. Han såg lite skamsen ut men eftersom han är just två år inser jag att det inte gör så stor nytta att avreagera mig på honom. Nej, nej... jag roade mig istället med att jaga fisk som en tok i vatten som var så tjockt och grumligt att man inte ens såg fisken man jagade. En mycket intressant upplevelse. Fiskarna fick jag tag på efter en del mindre vackra ord och aningens aning frustration. Värre var det med räkorna. De är ena snabba satar...

Nåja, när allt biologiskt levande var i säkerhet i det lilla akvariumet var det dags att tömma ut vattnet i det som förolyckats. Men... vad falls...? Hade jag en stormlykta som stod lite olyckligt? Oj, då... äsch, det är bara lite... eller... en hel massa... glas att dammsuga upp. Ingen fara. Eeeeehhhhh... man ska förresten inte sparka till hinken som samlar upp det slemmiga vattnet som sugs ut ur akvariumet när man hoppar undan från glassplittret från stormlyktan som gått i många, små, söta bitar. Bara så att ni vet.

Tvååringen var förresten förpassad till sin mamma vid det här laget, så han fick inte ta del av alla väl valda och mycket färgstarka ord som slank ur mig i detta läge. Bra va?!?

Sedan in i badrummet för att skaka ur glas, slem och småsten ur handdukarna som tack och lov lyckats fånga upp det mesta av vattnet också, innan parketten började släppa. Visserligen vill jag ha nytt golv, men kanske inte just nu, på stört. Jag måste ju städa badrummet eftersom småsten, slem och glas gillar att smyga sig iväg till de mest avlägsna hörn i rummet då man försöker vara duktig och hålla dem på ett och samma ställe. Busiga små as, de där... Tur att jag inte har så mycket annat för mig idag. Ska bara fixa här hemma, laga en trerätters och göra mig snygg tills ikväll. A piece of cake. =P


Har ni förresten träffat Fester, min antigravitationstomte (se ovan)? Det är han som vikarierar för Murphy när denne är upptagen på annat håll. Så omtänksamt av gamle Murph att lämna sin sidekick så att jag inte känner mig ensam, va?

8 kommentarer:

Anna sa...

Fyyy vicken äcklig räka! :D Är de roliga? Eller gör de nån nytta?
Blir lite sugen att sätta igång mitt akvarium igen, men vart ska man ha åbäket lixom?

~Sol~ sa...

Jag tycker personligen att de är äckliga men ändå rätt häftiga. De håller rent i akvariet eftersom de äter en massa av de saker man annars städar bort. De äter dessutom upp de fiskar som råkar dö.

Jag har ju det där 60 liters som nu måste saneras och sedan ett 30 liters som fiskarna nu får trängas i i någon vecka tills det stora är fit for fight igen.

Jag har mitt 60 liters på ett sådant där litet IKEA sidobord som alla har nu för tiden. Kostar typ 50 spänn och är litet nog att ställa nästan vart som helst.

Anna sa...

Haha, det avgör det hela, jag ska ha räkor om och när det blir akvarium igen! Döda fiskar är inte skoj..

Jag har också ett 60 liters, det har ju inte varit igång på länge så jag hoppas det håller tätt än. Har sand och allt sånt där med jag tror en del saker behöver köpas nytt ändå.. När jag hade akvarium så var "reglerna" annorlunda. :) Man skulle tex. tömma hela akvariet när man städade. Inte alls bra, har jag lärt mig.

Ja, jag har nog mer brist på yta i min lägenhet.. Men det tåls att fundera på. Vet inte vad du menar för bord, bild? :D

~Sol~ sa...

Ja, det är inte samma förhållningsregler nu som förr. Jag byter vatten en gång i veckan, men tar bara en tredjedel åt gången. Jag gör rent ordentligt en gång varje sex-åtta månader ungefär. Fiskarna mår bra, så det är nog rätt melodi. De ska ju ha sin egen bakterieflora etc etc etc etc. *S*

marbor sa...

Hua....precis vad du ville göra efter dina dagar med migrän va? ;-)

~Sol~ sa...

Marbor, ja precis! Äntligen någon som förstår... ;)

Nej du, jag hade hellre tagit det lugnt, lagt mig i badet, njutit av solen och vilat upp mig lite. =) Men, men, vad gör man när Murphy bestämmer sig för att minnas en...? *S*

Ullis sa...

omg fyfan vad söt han var! räkan!! :D och du ÄR ju så jävla underbar.. haha.. skrattar åt dig omkringskuttandes och muttrandes, liksom..

Kan man inte käka upp räkorna? alltså.. är de ätbara? om man skulle vilja? skulle ju vara rätt gött att ha lunchen omkringplaskandes, bara att fiska upp och koka liksom?

~Sol~ sa...

Ladyn, jag tyckte faktiskt det var mindre underbart men jag är glad över att kunna glädja andra med visionen av eländet... *S*

Nix, aminoräkorna är inte ätbara. Jag antar att de inte är giftig, men eftersom de inte föds upp för att ätas antar jag att de inte är riktigt lika goda som de man köper är. =) Men det går säkert att föda upp den ätbara varianten om man nu vill det. =D