måndag 20 april 2009

Sluta vara snäll

Ja, jag måste sluta vara snäll. För snäll, vill säga. Eftersom jag nu har sonen på heltid finns det vissa saker, rent ekonomiskt, som jag har rätt till. Jag hade inte tänkt driva igenom detta förrän tidigast efter sommaren, då grabban ska bestämma hur han vill ha det, eftersom jag ändå har fått en del ekonomisk hjälp från grabbens pappa.

Idag pratade vi om just detta och han talade om för mig hur mycket jag var skyldig honom. Eeehhh...? Ja...? Jag vet ju att jag är skyldig honom eftersom jag betalar en bestämd summa varje månad för att till slut kvitta skulden. Nu verkade det himla viktigt att den regleras snarast. Fine....

Jag informerade honom om att underhållsbidraget är på 1273 kr och att det ska betalas en gång i månaden tills barnet antingen är 18 år eller går ut gymnasiet, vilket nu för tiden blir när sagda barn är tidigast 19 år. Han såg lite snopen ut, men gick med på att diffa underhållet med det jag är skyldig honom. Han lägger även ut för glasögon till grabben nu och sen diffar vi hälften på samma vis som med skulden. Jag fick känslan av att han inte riktigt räknat med den utgången. =D

Om grabben efter sommaren väljer att bo varannan vecka hos pappan igen är skulden ändå så gott som betald, så jag "vinner" i detta oavsett hur man ser det. =)

2 kommentarer:

Ullis sa...

fan vad skönt det är när man har talets gåva och fakta i ryggen och kan komma fram till så fina uppgörelser ;)
kram!

~Sol~ sa...

Ja, det är ju faktiskt inte mer än vad jag har rätt till. Jag har aldrig försökt skörta upp honom och han har många gånger sluppit det många tvingas genomgå eftersom jag valt att låta bli att bråka om sådant. Jag har valt att vara på god fot med honom istället för att bråka om pengar. Eftersom vi haft varannan vecka så länge kändes det helt rätt att inte ha ett underhåll, även om reglerna tydligen stipulerar att jag haft rätt till ett litet sådant ändå pga av de stora skillnaderna i våra inkomster. Men nu känns det inte bara nödvändigt utan även helt rätt att han står för ett underhåll. Det blir ju faktiskt en rätt stor merkostnad att ha en 15-åring (som äter som en häst och växer så det knakar) på heltid.

Ha en bra dag!
Kram