fredag 10 april 2009

Mat


Tomatsoppa med basilika och cremé fraiche


Jag har ofta reflekterat över hur central roll mat har i mitt liv. Det har alltid varit viktigt för mig. Ja, naturligtvis är det viktigt för alla, men i mitt liv är det inte bara något man intar för att överleva, utan det spelar verkligen roll. Inte så att jag har någon form av ätstörning eller så, nej, nej. Jag älskar bara att laga mat, anser att matlagning är roligt och funderar ofta på olika sätt att tillaga olika råvaror.

Jag lagar gärna mat då vi ska träffas några stycken och ser det som en sjävklarhet att bjuda på något då folk kommer förbi.
Jag är dessutom bra på att laga mat (Oj, hör hur Janteguden ryter i sitt bo nu) och uppskattar att folk gillar det jag lagat. Jag vill sällan ha beröm, även om det värmer, utan ser hellre att det tas om och att maten tar slut. Det sistnämnda blir ofta svårt eftersom jag har en tendens att laga tillräckligt med mat för en mindre armé. *S* Mat är gott och roligt. =D

4 kommentarer:

marbor sa...

Haha..ja det är svårt att laga lagoma portioner..*L*

Tips till dig:

Bryn curry i lite olja. Lägg i en strimlad purjo, två strimlade paprikor och några hackade ringar med ananas. Häll på lite soja och låt puttra en stund.
Häll detta i en ugnsfast form. Lägg på kasslerskivor.
Blanda ihop 2dl creme fraiche, 1dl chilisås + lite tabasco.
Häll detta över kasslern och SKJUTS in i ugnen. 200 grader ca 20-30 minuter.
Jag brukar strö över lite parmesanost också.
Servera till ris.

Riktigt riktigt gott och faktiskt ett recept från Viktväktarna!

~Sol~ sa...

marbor, mmmmmm, det där receptet har jag redan. Suveränt gott. De är inte alltid trista och tråkiga, de där Viktväktarna. =D Tack ändå för att du ville dela med dig.

Jag är en utav sex syskon, jobbade på ett boende med fem klienter och alltid minst tre personal som skulle äta middag, hade en familj med sex personer då jag var sambo och har ofta folk här som äter. HUR ska jag ha kunnat lära mig laga lagom mycket till några få människor? =P

Ullis sa...

hahaha jag är EXAKT likadan! jag vill gärna göda folk till förbannelse.. älskar att folk uppskattar min matlagning och jag ser gärna att de tar mer även om det smarta vore att spara till matlåda för mig :P nåja, mer mat till folket!

~Sol~ sa...

Ladyn, det blir ju dessutom en trevlig stund tillsammans. Inte helt fel det heller. =)