onsdag 25 november 2009

Regler för a-kassan

Nu för tiden får man inte stämpla upp med alla sina a-kassadagar. Nej, nej, det vore ju för jävligt om folk faktiskt jobbar så mycket som möjligt och sedan använder de dagar de kvalificierat sig till genom att betala in till sitt fackförbund till att fylla upp för de dagar de inte lyckats med i sin intention att försörja sig själva helt. Hemska tanke, att man ska utnyttja det på sådant vis!

Nu får tiden får man sina dagar, i vilket det i dem inkluderar 75 dagar som får användas till att stämpla upp. 75 dagar. Om man till exempel jobbar 75 % innebär det att det går åt ca 4 dagar i månaden av de sk uppstämplingsbara dagarna. Jag är och har varit timvikarie i många år. Ändå har jag lyckats spara på mina 75 dagar i nästan två år. Tyvärr börjar de ta slut nu utan att mina övriga dagar är det. Jag har runt 20 uppstämplingsdagar och sedan ytterligare 80 vanliga stämplingsdagar kvar.

Om jag inte får ett heltidsvikariat kommer jag tvingas stanna hemma tills alla mina stämplingsdagar är slut. Varför det är så? Förstår att det kan tänkas konstigt, men reglerna är så att när ens uppstämplingsdagar är slut kan man visserligen välja att jobba strödagar och timmar eller på en lägre procent, men man får då bara pengar för de timmar/dagar man jobbar. Om jag jobbar t ex måndag och tisdag en vecka får jag inte betalt från a-kassan för onsdag-söndag. Detta eftersom jag ju inte längre får stämpla upp.

Har jag tur kommer jag få vikariat på heltid som sträcker sig veckovis. Får jag inte det kommer jag tvingas hålla mig utanför arbetsmarknaden tills mina 80 dagar är slut och jag får en ny period av stämplingsdagar, i vilket det ingår 75 nya uppstämplingsdagar.

Hur jävla galet är inte det här systemet? Jag vill ju jobba! Jag vill inte suga ut systemet. Jag vill vara till nytta! Jävla idioter som kommit på detta....

7 kommentarer:

*annorlunda mamma* sa...

Om det någonsin är lägligt att svära så måste det ju vara nu... Fy F*n vad jävligt att du inte får jobba kvar... Håller alla tummar o tår att du får ett nytt jobb....


Kram..

Anonym sa...

Bedrövliga regler! Gör det ju också mycket svårare att få tag på vikarier, som man ständigt är i behov av.

~Sol~ sa...

*annorlunda mamma* - Tack. Jag tycker det är så hemskt som det kan bli. Att svära har inte varit några problem. Jag har till och med hittat på några intressanta kombinationer som verkat tillämpbara. =P Jag hoppas också att jag snart har nytt jobb, men det verkar lite surt just nu.

Kram

~Sol~ sa...

ametrin - Ja, de har i princip skjutit vården och den del av den offentliga sektorn som jobbar med människor med särskilda behov i sank. Helt vansinnigt. Än mer vansinnigt är det att de sedan på fullaste allvar påstår att de sparar pengar på det.

Jag förstår inte hur staten kan spara pengar på arbetslösa genom att tvinga dem till socialen. Att de kommer från en annan kassa gör det inte mindre statliga medel.

Maria sa...

Hmm... Fick avslag från A-kassan igår jag.
Inte nöjd. Ska ringa och kolla vad dom menar med det. Hmpff!

~Sol~ sa...

Fick du avslag? Hur kommer det sig? Är man medlem i facket och betalar sin avgift ska man väl ha rätt till ersättning också. Jag fattar inte...

Hoppas det löser sig snart.
Kram

Maria sa...

Jag fattar inte heller... Ska ringa o kolla läget nu i eftermiddag. Det är nåt som inte är som det ska med mina arbetade timmar tror jag... Trött man blir...