måndag 16 november 2009

Lista

Har sett denna lista på ett flertal bloggar jag surfat förbi och tänkte att det kan bli en utmaning för mig som har Y som första bokstav. Det måste vara riktiga ord, inget påhittat eller sammaslaget. Nu får vi se hur det går... *S*


1. Vad heter du: Yvonne
2. Ett ord på fyra bokstäver: Yster
3. Flicknamn: Yvette
4. Pojknamn: Yngve
5. Yrke: Yrkesvägledare
6. Färg: Eeeehhhh....?
7. Klädesplagg: Ylletröja
8. Mat: Yams
9. Sak i badrummet: ???
10. Plats/stad: York
11. En orsak att vara sen: Yrande snöstorm
12. Något man skriker: Yes!
13. Film: Yentl
14. Något man dricker: Your choise
15. Band: Yello
16. Djur: Yinlong - växtätande dinosaurie (vad gör man inte för att få ihop det??)
17. Gatunamn: Yngves väg
18. Bil: Yeti (Skoda)
19. Sång: Yesterday

Det var inte helt lätt, men de flesta fick jag dit iaf. *S*

Edit: Man ska gå efter sitt första infall. Ysta ska det stå på nummer två. Tack Alex för. =)

9 kommentarer:

Spasm sa...

Punkt nr 2.

Yster har väl 5 bokstäver?

~Sol~ sa...

Alex - Varför en fråga? *S* Du vet mycket väl att det har det. Bara jag som fick hjärnsläpp. =P

Spasm sa...

Haha jag var ju tvungen att dubbelkolla. ;)

Kram

Bika sa...

ps. jag stal listan av dig.

~Sol~ sa...

Bika - Kul! Jag ska läsa din lista också. =)

Lina sa...

jag stal den med :)
Färg på Y: Yellow? :)

~Sol~ sa...

Lina - Jo, yellow funkar, men jag försökte hålla det till svenskan. Det blev svårarare då. =)

Lina sa...

ja, men yams är ju inte heller särskilt svenskt i så fall?

~Sol~ sa...

Jo, det finns med i ordlistorna med stavning antingen y eller j. Bägge anses vara korrekt. =)