tisdag 11 maj 2010

Tolkningar


Det finns vissa uttryck som alla anser sig veta vad det betyder, men när man sedan pratar om det visar det sig ofta att man har olika tolkningar på just det man trott varit spiksäkert.

Jag har vid tillfälle kallat min Han för square. Han blev rätt sur på mig då. Min tolkning av ordet är inte den han har, nämligen rigid, fyrkantig och lite tråkig. I min värld betyder det att man är en reko person som gör det rätta och som månar om att saker ska vara schyssta. Visst vet jag att square ibland används som slang för trist, men det hade jag inte en tanke på när jag sa det. Det var och är menat som en stor komplimang.

När jag var mindre hade jag en särposition bland syskonen. Jag var med, men ändå inte. Mina två yngre syskon hängde ihop i samma gäng i många år och även om jag alltid var välkommen att delta var det ändå skillnad. Jag visste att jag var annorlunda än de i gänget så jag valde ofta att inte vara med hela tiden. När jag var med kunde jag ändå känna att jag var utanför, som en observatör. När vi var yngre var det lite sårande. När vi blev äldre fick jag höra att en del av gänget tyckt att jag var högfärdig. DET var sårande, speciellt som alla i gänget vid flera tillfällen kommit till mig för att prata av sig i deras svåraste stunder. Nu i somras fick jag en liten förklaring...

Jag har alltid trott att min bror tycker bättre om min syster. Inget konstigt med det, man måste inte gilla alla lika mycket. De umgicks mer, lärde känna varandra bättre och hade samma kompisar. I somras kom ämnet upp när jag och brorsan satt hemma hos honom en kväll. Han skrattade rakt ut och erkände att hon alltid fått hänga med för att hon passade in i gänget. Jag däremot skrämde skiten ur dem och var alldeles för intelligent för att vara "en av dem". Det var för svårt att ha mig med eftersom de i gänget alltid blev så självmedvetna när jag var där.

Anledningen till att jag kom att tänka på detta är att jag många gånger fått höra att jag är klok. För mig representerar klok just det jag beskrivit ovan. Dammig, torr och tråkig. Lite som en uggla som sitter på sin gren och delar ut visdomar till alla som vill och inte vill höra. Någon folk söker upp vid behov, någon som är bra att ha vid kriser, men som annars inte riktigt hör till.

Vad betyder klok för dig?

2 kommentarer:

ullrika sa...

det är nästan lite läskigt det där att man kan gå ett helt liv och inbilla sig nånting som inte är ens i närheten av sanning. gött att ni fick pratat om det redan nu du och brüschan, istället för om fyrtio år eller så menar jag!

~Sol~ sa...

Jo, det är skönt att ha pratat om det.

Just att de skulle ha varit tightare är inget jag retat eller oroat mig över, utan snarare ansett det naturlit med tanke på att de umgåtts mer etc, men det är skönt att veta att jag inte var utanför pga av att de inte gillade mig.=)