tisdag 23 februari 2010

Tisdag


Det är en helt vanlig tisdag idag. Har inga speciella planer utom att se till att sonen får i sig lite mat och kanske plocka lite här hemma. Jag väljer att tro att promenaden igår räcker som motion för idag också.

Jag tror att den lilla hårbollen Hans dotter fått orsakar en del av den snuva jag vaknar med varje morgon. Det påminner nämligen en hel del om den allergiskt framkallade snuva jag haft tidigare. Trist om det är så, men mina allergimediciner borde ta hand om det problemet utan allt för stora svårigheter. Tanken på att äta medicin precis hela tiden lockar inte, men det kan kanske bli så ändå.


Sonen är precis lika inaktiv som tidigare. Inte bokstavligen eftersom han är hemma mindre nu än då han gick i skolan, men det han gör innebär inte någon förändring i hans situation. Han väljer att inte ta tag i någonting, att inte inse allvaret i att bara gå och dröna. Det är oerhört frustrerande och jag ämnar se vad/om jag kan göra åt det. Just nu avskyr jag systemet som säger att allt ska vara frivilligt efter att man gått ut grundskolan. Fy helvete vilket förlegat skitsnack! Man kommer ingenstans utan minst en gymnasieutbildning och det är snudd på omöjligt att få jobb innan man fyllt 18. Då borde rimligen lagarna ändras till att omfatta även detta. Som det är nu står alla och rycker på axlarna åt mig samtidigt som de informerar sonen om att det är fritt fram att snylta sig fram i tillvaron. Härliga tider...

På torsdag ska jag gå förbi hos brorsan och beskåda det nya underverket. Jag fick ett mms som visade att den lilla var ytterst missnöjd med att inte längre ligga i den varma, trygga magen. Förhoppningsvis har hon hunnit acklimatisera sig lite tills på torsdag. Jag planerar även att ta med deras femåring hem över natten. Det var länge sen hon fick egentid med sin faster, så en kväll med film, lek och skräpmat blir helt perfekt.


Det är många som är trötta på vintern nu. Jag kan inte förstå. Jag älskar detta! Vintern har alltid varit min årstid. Snön som lägger sig som ett dämpande täcke över omgivningen och gnistrar i solen, mörkret som omsveper en och ger anledning att tända ljus och mysa, kylan, pulkaåkning, knarr under skorna... Vinter, helt enkelt. De andra årstiderna är också vackra, men vintern (speciellt en sådan vacker vinter som vi har nu) är ändå överlägsen.


Tisdag. En vilodag. Iaf för mig.

2 kommentarer:

Ullis sa...

hahaha bilden på ungen var så jävla rolig.. ba NEYYYYY!!! VILLINTEEEH :D

jag är likadan som du.. jag älskar vintern, älskar det mer än allt.. grejen för mig är bara att jag inte tycker det behöver komma MER snö :P

önskar det kunde vara såhär jämt.. hela tiden.. hatar våren.. har sån ångest inför att allt ska smälta bort, det ska börja lukta illa, grus överallt och fan vet.. BLÖTT!! *ryser*

~Sol~ sa...

Jag har inget emot att det kommer mer. Jag hoppas istället på att det blir kallt länge och att det sen blir varmt snabbt, så att det inte hinner slaska allt för mycket. =)