onsdag 17 februari 2010

Indoktrinering


Opus Dei, eller La Obra som de själva kallar sig, har köpt upp Surahammars herrgård och ska driva flickskola där.

Invånarna i Surahammar har naturligtvis blivit intervjuad av media för att få uttrycka sin åsikt om detta. Många ställer sig frågande och tycker att det är olustigt att en organisation som i allt platsar att kallas en sekt ska driva en skola. Speciellt barn är påverkbara.

De tillfrågade har i sig väldigt lite kunskap om Opus Dei. Deras kunskaper verkar, enligt dem själva, härstamma från filmen Da Vinci Koden med Tom Hanks i huvudrollen. Paul Bettanys karaktär Silas spelar där en sociopatisk man som tagits omhand av Opus Dei´s ledare och sedan använts som hantlangare till denne. Hemskheterna han utförde i tron att han tjänade den enda guden var vedervärdiga. Det är främst honom folket tänker på när de hör organisationens namn. Det är tanken på honom som får dem att reagera negativt direkt. I andra hand kommer det faktum att Opus Dei är en erkänd sekt.

Personligen gillar jag inte sekter. Mest för att de gärna ser att man är mainstream, om inte direkt underkuvad, låter andra tänka för en och att man med glädje ger ledningen det mesta av det man tjänar ihop. Just Opus Dei har jag hyfsat lite kunskap om, så jag kan inte uttala mig direkt om dem, men om sekter överlag kan jag uttrycka en negativ uppfattning om. Folk som känner ett behov att styra andra, få andra att tänka exakt som de själva, låta bli att upplysa om utvecklingar i samhället och som (ofta) använder sex för att underkuva sina medlemmar är inget jag ser som positivt. För mig är det snarare monster med mindervärdeskomplex som behöver penisförlängare av det slaget. Ledarna frossar, medlemmarna sliter ont.

Tyvärr fungerar vi människor ofta så att vi faller för grupptryck, suggestion och en känsla av att göra något bra/göra någon lycklig samtigt som man själv mår bra av det. Människor med dålig självkänsla, människor i kris, ensamma människor..... det krävs lite övertalning, en känsla av samhörighet och (iaf till en början) en stor portion vänlighet. Därefter kan alla ha hamnat i situationen att de tillhör en sekt. Skrämmande. Sant. Be careful out there!

Inga kommentarer: