lördag 13 februari 2010

Ensammen

Jag sitter i ett hus jag bara varit i en gång tidigare. Sällskapet är två småkottar som ligger i sina sängar. Den ena sover redan gott och den andra ligger och tittar i böcker. Han sover troligen rätt snart, han också.

Jo, jag känner de som bor i huset väl. Har känt dem i många, många år faktiskt. Men det är ändå bara andra gången jag är hemma hos dem. De har oftare ärenden till Västerås än jag har till Märsta, så det har av naturliga skäl blivit så att vi hörts på telefon och att de tittat förbi hos mig när de ändå varit i närområdet.

Vad gör man i ett hus man inte känner och med barn som är så små att de lägger sig tidigt? Jag vill knappast rota omkring, jag har ingen större lust att kolla på tv och jag känner mig lite ensam. Det är nog en bieffekt av att jag träffat Han. Förr kände jag mig sällan ensam. Nu gör jag det när jag har en kväll själv. Bra eller dåligt, jag vet inte. Det enda jag vet är att jag sitter i en främmande stad, i ett främmande hus, med hyfsat främmande barn och känner mig lite ensam.

1 kommentar:

Anonym sa...

Rota omkring lite diskret :) Nä, skämt åsido, skulle inte heller göra det. Men jag läste en novell av John Ajvide Lindqvist apropå rota i andras hus! Scary. Har du inte läst den så gör det. Finns i boken Pappersväggar.