tisdag 16 mars 2010

Meningen?


Varför ger vi inte upp? Jag menar, varje dag kommer det motgångar, det ramlar på oss saker som känns övermäktiga. Ändå stretar vi vidare. Varför?

Om jag vore religiös skulle meningen med livet kanske vara tydligare för mig. Eller så är de som förespråkar guds härlighet lika lost som vi andra men de väljer att sätta all sin tro till himmelriket de hyser förhoppning att hamna i. Vad vet jag. Jag hyser stor respekt för andras tro och föreställningar och är glad över att de har någon tröst i allt detta, utan att för den skull dela detta med dem.

Om jag istället lyssnar på vetenskapen är själva fortplantaningen och artens överlevnad själva meningen. Jaha. Jag ska då inte ha fler barn och min avkomma är (rent teoretiskt iaf) gammal nog att ta hand om sig själv. Har jag bara att lägga mig ner och bli ett med marken, då eller? Har jag gjort mitt?

Lyssnar jag till mystikerna blir det lite svårare att definiera vad meningen är, även om de själva verkar helt säkra på den. Lite flum hit och lite flum dit och så har de en gloriös mening med sin existens. Kanske hjälper rökelserna de använder till att få det att verka rosaskimrande?

Douglas Adams anser att 42 är meningen med livet. Men han var iofs aningen udda...

Kanske är det helt enkelt så att det inte finns någon egentlig mening? Att vi helt enkelt existerar, tar oss igenom våra dagar och sedan försvinner vi. Att det här med meningen med livet är något vi hittat på för att vi ändå är känslomässiga varelser som inte vill tro att vår tillvaro egentligen inte betyder något i det stora hela? Kanske är vi helt enkelt bara en hallucination i gudarnas LSD-tripp?

Nej. Jag tillhör ju ändå den där gruppen av känslomässiga varelser, så jag vill heller inte tro att det inte finns någon mening. Däremot tror jag inte att det finns något efteråt. Vi finns här och nu. Där i ser jag själv meningen. Här och nu är det vi måste leva för att göra våra liv meningsfulla. Det är nu vi måste göra val som leder till en sorts andlig nirvana, utan att för den skull tolka det religiöst.

Vad gör dig lycklig?
Vad får dig att må bra?
Vilken väg vill du gå?
Vilka medel har du att nå dit?
Vad kan du göra för att förverkliga din dröm?

Svaren på de frågorna är kanske meningen med livet?

Inga kommentarer: