onsdag 30 december 2009

Sigtuna

Vi började turen i Sveriges äldsta stad på detta fik. Underbart gott!

En tur längst Mälarens strand bjöd på en hel massa vackra vyer, men inget hade förberett mig för...

... den orgie av ruiner som finns mitt i all stadsbebyggelse! Vet ej vad denna heter, men den var fantastisk...

.... och den står bokstavligen bredvid den nya kyrkan. Endast vägen skiljer den åt från vanliga bostäder på dess andra sida.

Nästa ruin heter St Per´s kyrkoruin. Lite längre ifrån centrum, men ändå inte mer än kanske 500 m och fortfarande mitt bland all stadsbebyggelse.

Ni kan tänka er min förvåning över att hitta en runsten på insidan av kyrkans vägg.

Det fick sin förklaring här, men det är ändå otroligt att den över huvud taget använts som en del av kyrkan. Hednatro och kristendom går hand i hand när det passar... (klicka på bilden för att se bättre.)

Jag stod inne under kyrktornet när jag tog den här bilden. Runstenen står på vänster sida, alldeles utanför bild.

Jag har fantastiska vänner. Utan att jag bett om det såg hon till att jag fick en orgie av historia. För att inte glömma chokladen. Min dag har varit helt suverän, trots att det blev vare sig pulkaåkning eller snögubbar.

2 kommentarer:

Ullis sa...

fyfan vad jag hatar kristendomen och dess jävla pestutspridning.. dööööö.. *kniven*

bra att du hade det bra ;)

~Sol~ sa...

Man kan tycka vad man vill om religionen men säga vad man vill, det är genom kyrkans dokument man får veta hur vanligt folk hade det.

Och tack! Jag hade en himla bra dag. =D