torsdag 17 juni 2010

Plattfötter?


När jag cyklar har jag pedalen under fotens trampdyna. Det är något jag observerat att tjejer i regel har. Killar däremot har i regel pedalen under fotvalvet, dvs i mitten av foten. Jag upptäckte detta för länge sen och tänker på det varje gång jag är ute och går och lägger märke till någon som cyklar förbi mig.

Jag finner att man får mer kraft att trampa med om man har pedalen under trampdynan och dessutom anser jag personligen att det är bekvämare att ha den där. Är det möjligt att skillnaden i storlek på tjejer och killars fötter ändrar dynamiken på det?

Nu gör jag slag i saken och försöker tillfredsställa min nyfikenhet. Är det någon som vet varför det (generellt) finns en sådan skillnad mellan könen gällande vart under foten man har pedalen?

2 kommentarer:

ullrika sa...

som gammal hästtjej hamnar mina pedaler alltid under trampdynor men annars har jag inte tänkt på hur andra cyklar. ska försöka komma ihåg att iaktta beteendet på stan framöver och återkomma med resultatet!

~Sol~ sa...

ullisen - Jag har lite udda funderingar ibland. Är bara sån. =P

Det ska bli intressant att se vilket resultat du får av dina iakttagelser. =D